Hjemmeskoler mine børn med fokus på iværksætteri

 

Med 2 måneders forældreorlov, må man dedikere sig til netop det at være forælder. Og som lærer for en meget specifik målgruppe, er “Hands on” undervisning noget jeg er nødt til at mestre, og samtidig finder jeg det ret så meningsfuldt. Jeg har derfor brugt en del timer på, at skræddersy et “hands on” undervisningsforløb til mine børn. Kort fortalt har jeg bygget en miniudgave af en foodtruck. Mine børn har været med i hele processen fra tegning til virkelighed, brainstormet på ideer, på visioner, på farver til logoet og til at bygge selve food trucken. Jeg vil give dem en undervisning hvor ejerskab, ansvar, problemløsning, nysgerrighed og autentitet, er grundingredienser igennem hele processen. Hvor målene er ægte og ikke mindst synlige, og motivationen kommer indefra. Hvor teori og praksis hænger sammen og foregår parallelt  Noget jeg mener at folkeskolen ikke altid formår… Desværre. Og det er ikke ment som en generel kritik af lærere, men snarere de vilkår de arbejder under. Rammen omkring hele mit undervisningsforløb, er en lille foodtruck, som mine børn kan rulle ud til vejen og give de mange turister som valfarter til Louisiana i Humlebæk, et happy moment med på vejen. 

Læs mere omkring selve undervisningsforløbet og se film omkring processen i nær fremtid.. Følg med her. Jeg opdaterer løbende. 

Levende undervisning

Der er mange gode grunde til at undervise projektorienteret, Først og fremmest kan man samle flere fag i et og samme forløb, – også kaldet tværfaglig undervisning.

Tværfaglighed på den sjove måde

Tværfagligehed er et udbredt fænomen i folkeskolen. Desværre er fagene stadig opdelt på skemaet. Der sniger sig heldigvis lidt ind af og til, men det er i min optik noget som burde gennemsyre det meste af børnenes skoletid. Men der er efterhånden mange gode bud på, hvad god undervisning er. I folkeskolen er der 2 ting som dikterer vilkår for undervisningen; rammefaktorer og mål. Alt der imellem har læreren teknisk set frihed til at definere. Desværre kan den frihed være en smule begrænset af særligt rammerne. Altså tiden til at forberede, tiden til den enkelte elev inden for tiden der er afsat til det enkelte fag. For de fleste lærere er netop dette et evigt kompromis.

Hvad nu hvis vi re-tænkte både rammer og mål?

Mit drømmescenarie vil i stedet have mere overordnede mål kombineret med fag-faglige mål. Som eksempelvis: Menneskelige værdier, nysgerrighed, problemløsning, kreativitet, kropsbevidsthed, selvindsigt og dannelse. I de temaer og sikkert mange andre, ville fag som dansk, matematik og engelsk sagtens indgå. Men også mange andre “fag” – eller endnu bedre: interesseområder for den enkelte elev. Områder som børn kunne fordybe sig i, under voksen motivation og forbilledlig indsats. Elever har 2 timers billedkunst, eller håndværk og design, og det fag afsluttes i 5. klasse. I en tværfaglig og ikke mindst projektorienteret kontekst, kunne Billedkunst, design, grafisk design, kodning og robotbygning, byggeri, 3d print, iværksætteri, kultur, medmenneskelighed, nærvær, empati og relationskompetence, demokrati, webetik oma. indgå som en del af dagligdagen. Ovenstående kan hurtigt tolkes lidt hippieagtigt, så derfor forsøger jeg med dette undervisningsforløb, at skabe en ramme, hvor alt dette kan indgå.